Saturday, March 28, 2015

Braces & Me



the most important questions when people see me smile and look at my shining teeth cage with colorful elastic rubber band
  •  "kenapa pakai braces?"
alasan aku pakai sbb gigiku berlapis mcm kuih lapis dan kerap kene ulser. tidak mampu nk menahannya oii.

people commonly have their own reasons why they are wearing braces :-

  1. nk cantik
  2. banyak duit dan tatau nk melabur kat mana duit depa.
  3. jongang
  4. gigi berlapis - mcm aku 
  5. trend
so depend on individual la. kekadang serunuk pakai sbb rare x ramai yg pakai. org yg x pakai tu mesti tgk 'bestnya pakai braces', cantiknya color2 kat gigi die tu, 'ee nk apakai juga la'.
 haa die tatau peritnya yang ditanggung si pemakai tu.

so meh nak story sikit...

for the first 2 weeks aku x boleh makan even a grain of corn. even sayur pon x boleh.sbb x boleh nk gigit.

bila naik kete, langgar bumper aku akan buka mulut x la buka mulut mcm nk mnguap mcm tu. just give a gap between upper and lower teeth supaya x langgar la. sakit. huhu

nk gosok gigi lagi la satu hal. aku kene buat selembut nya dan kene gosok celah2 supaya x tertinggal langsung sisa2 makanan. ini la tools yg aku pakai
i used the green one. 

so the special brush operated this way.

and floss. brush xde masalah. anything pon boleh.

member aku cakap gigi husna tgh beratur dan mechanical sgt. mana idoknya ada bracket, dawai, getah, spring. dan semuanya bekerja. drpd gigiku berlapis akhirnya tersusun la. thats we call the power of braces.



dlm mulut aku umpama ada org tgh bekerja. 

Disebabkan gigi aku berlapis, doktor cabut la graham or gigi yg besar sikit so that gigi yg berlapis tu ada ruang nk masuk dan berada pada tempat yg sepatotnya. Haaa, nk bg die masuk kat tempat yg sepatotnya tu ada tools die tersendiri. 



The pictures show exactly same like mine.

ada satu masa tu aku rase mmg arghh bila la nk buka benda ni sbb x selesa bila die moving dgn sakit. 
tp kalau x sakit mmg rase syg la nk bukan. 'ee mcm ntah pape je kan.' haha 


oleh yang sedemikian, klo ada ulser x yah cakap la berlanggar dgn bracket lagi. perghh can you imagine that???? in order to relieve the pain from braces. im using this
wax. 
put on the bracket yg bagi bala sakit tu hahaha. so nnt okay la boleh jalan kan hari2 mcm biasa tanpa sebarang kecederaan dan kesakitan ye. 

ni lagi satu hal yg paling menakutkan bila braket tercabut. time makan tetiba tercabut. aku dh risau dah tertelan. biasa la aku ni jenisa selera beasr makan besar. time tu baru tmbah bracket. esok tu dh makan ayam. how i realized that?

of course la my tongue main peranan untuk cek setiap braces tu berada pada kedudukannya. then bila 1 missing mmg mngelupur la aku. Alhamdullilah  aku bersyukur sgt x tertelan. 

 tgk la kecik je kan. sbb ni kat gigi graham pnya no.7 klo x silap. aku dengar doktor tu ckp. hehe

lastly yg korg tgk warna2 kat gigi aku tu yg ni. or we called it as early stage rubber. benda ni yg akan membentuk gigi korg. 


last stage plak ini 'power chain rubber'
mmg power la citanya die tarik, rapatkan gigi tu. 

last but not least, sesiapa yg tinggal di taman melati gombak and have an intention to wear braces do come and visit Azlina Dental Surgery Melati Utama. 



with love, Husna

No comments:

Post a Comment